Over bewegen, grenzen en leren luisteren


De vele voordelen van yoga zijn bekend. Dat yoga voor iedereen geschikt is, is ook duidelijk. Steeds meer mensen hebben de voordelen van yoga zelf ervaren.
Er zijn echter ook genoeg verhalen van mensen met allerlei yoga-verwondingen. Is yoga dan echt goed voor iedereen? Komen deze yoga-verwondingen vooral voor bij mensen die stijf of onbuigzaam zijn en zichzelf in een houding duwen of trekken? Die kans is zeker aanwezig, maar hoe zit het met het tegenovergestelde? Hoe zit het met de mensen die zo flexibel zijn dat ze zich dubbel kunnen vouwen zonder enige moeite te doen? Gaat het hen écht altijd zo makkelijk af?

In mijn eerste yogales viel het meteen op. Ik was lenig en had weinig moeite om in houdingen te komen. Mijn gewrichten hebben een meer dan normaal bewegingsbereik, dit wordt hypermobiel genoemd. Dit is niet heel bijzonder want onderzoek wijst uit dat tot 3 op de 10 volwassenen tot op zekere hoogte hypermobiel is, waarbij het meer bij vrouwen voorkomt vanwege de ontspannende effecten van hormonen.

Met de yogalessen had ik iets gevonden waar ik goed in was: mijn lichaam kon altijd nét iets verder strekken en pijn deed dit niet. Mensen hebben de neiging te genieten van dingen waar ze goed in zijn: Ik genoot van de momenten op mijn yogamat omdat ik me succesvol voelde. Dat “succes-gevoel” moedigde me aan om het bij te houden en stond thuis ook steeds vaker op de mat, ik besloot zelfs een opleiding tot yoga docent te gaan volgen (Oké, hier waren veel meer redenen voor en zal dit ook deels te maken hebben met de eeuwige onrust in mijn lijf – maar ook dat valt te verklaren ;)).

Op een moment ontstond er een zeurende pijn in mijn schouder. Iets waar ik nog meer goed in ben is het negeren van pijn. Na een paar maanden merkte ik dat de pijn niet wegtrok maar juist steeds erger werd. Het bleek dat ik een slijmbeursontsteking had, veroorzaakt door overbelasting.
Ik wist dat ik moest luisteren naar mijn lichaam maar had het nooit toegepast. Het was als iets uit een boekje dat je pas gebruikt wanneer je het nodig hebt. Mijn lichaam bleek inderdaad heel goed aan te kunnen geven hoe het met me gaat en ik moest leren die signalen te gaan herkennen en hier naar te handelen: ik moest beter voor mezelf leren zorgen.

Vanaf dat moment ben ik me nog meer gaan verdiepen in de werking van mijn lichaam en heb mijn manier van leven en bewegen daarop aangepast en merkte zoveel verbetering! Ik stond steviger en stabieler in mijn lichaam, fysiek én mentaal. Het bewust bewegen was een eye-opener. Ik was gewend altijd alles snel te doen en liep vaak als een kip zonder kop rond met een lichaam vol blauwe plekken waarvan ik de oorzaak niet wist ;). 
Nu weet ik dat al die blauwe plekken een gevolg zijn van het vertraagde gewrichtsgevoel. Kort door de bocht betekent dit dat ik niet weet waar mijn ledematen uithangen en stoot dus continu tegen van alles en nog wat aan. 

Nooit eerder had ik klachten gehad die het gevolg zouden zijn van hypermobiliteit. Tenminste, dat dacht ik.
Inmiddels weet ik beter en kan ik bij zo’n beetje alle symptomen een check zetten (zie hieronder). 

Voor een uitgebreide beschrijving over wat hypermobiliteit is, klik hier.

Op dit moment is er geen remedie voor hypermobiliteit. De symptomen kun je behandelen, maar niet de onderliggende oorzaak. De bevestiging van een diagnose kan wel een enorme opluchting zijn. Het kan je helpen bepaalde klachten te verklaren en ze te verminderen door een goede manier van bewegen te leren. Misschien verklaard het zelfs de onrust die je ziet bij je kind. 
Omdat er zo weinig over bekend is, voelt het voor mij als een missie om meer bekendheid te geven over hypermobiliteit en hoe yoga hierbij kan helpen om klachten te verminderen.

Hoe weet je of je hypermobiel bent?
Er bestaan allerlei tests om dit te checken, met vooral fysieke ‘trucjes’ die je kunt met je lichaam. Hieronder zie je zo’n checklist aangevuld met andere symptomen, mogelijk herken je je in een aantal punten. Niet alle punten hoeven voor jou een probleem te zijn maar het zou wel één en ander kunnen verklaren.

  • Je kunt je handen plat op de grond leggen in een voorwaartse buiging
  • Je hebt een dunne of rekbare huid
  • Je pols en duim kunnen naar beneden worden bewogen zodat de duim de onderarm raakt
  • Je vingers kunnen ver naar achteren gestrekt worden
  • Wanneer volledig uitgestrekt, buigen je armen verder dan normaal (voorbij recht).
  • Je voelt een constante behoefte om uit te rekken en te bewegen
  • Je komt moeiteloos in houdingen die zogenaamd uitdagend zijn, maar je “voelt” niets
  • Je kunt je slecht concentreren
  • Je vindt het moeilijk om langdurig comfortabel in een stoel te zitten en vouwt jezelf voortdurend in verschillende posities
  • Je hebt vaak pijn en stijfheid in de gewrichten en spieren
  • Je bent vaak vermoeid 
  • Je hebt steeds terugkerende verwondingen – zoals verstuikingen en blauwe plekken
  • Je hebt spijsverteringsproblemen
  • Door een lage bloeddruk voel je je vaak duizelig en licht in je hoofd bij snel opstaan. Flauwvallen is ook een gevolg van een te lage bloeddruk. 

Het kan zijn dat je in sommige gewrichten hypermobiel bent terwijl je bij anderen een normale of minder dan normale bewegingsvrijheid hebt.

Yoga & hypermobiliteit
Door juiste oefeningen kan yoga je helpen om bewuster te bewegen en kracht te ontwikkelen die nodig is om je natuurlijke flexibiliteit in balans te brengen. Yoga gaat over balans en verbinding: in dit geval een balans vinden tussen flexibiliteit en kracht.

Herken je jezelf of anderen hierin? Wil je nog meer weten, stuur me dan een berichtje of kom eens een yogales proberen. 
Ik ben ervan overtuigd dat veel klachten die mensen ervaren voorkomen of verholpen kunnen worden door beter te luisteren naar je lichaam en te letten op de signalen die je lichaam je geeft. Om daarom bewuster te bewegen en bewuster te leven. Om goed voor jezelf te zorgen en zo je mooiste leven te leven, en dan het liefst zonder blauwe plekken…:)